Corona steunmaatregelen voor startende ondernemers

steunmaatregelen

Bericht geplaatst 18 maart 2022 om 09:50

Het kabinet heeft op 11 maart 2022 beslist dat er 35 miljoen euro beschikbaar komt voor steunmaatregelen. Dit ten behoeve van startende ondernemers die niet in aanmerking komen voor andere corona steunmaatregelen.

Regeling ook voor gestarte zzp’ers in de zorg

De nieuwe regeling, enigszins verwarrend ‘TVL Startersregeling’ genaamd, is specifiek bedoeld voor ondernemers die tussen 30 juni 2020 en 30 september 2021 zijn gestart met hun onderneming. En die in het vierde kwartaal van 2021 en/of het eerste kwartaal van 2022 zijn beperkt in hun bedrijfsactiviteiten. De regeling wordt de komende periode verder uitgewerkt en daarna opengesteld voor aanvragen.

De overheid hoort de roep om steun

Diverse partijen, waaronder Vereniging Zelfstandigen Nederland (VZN), hebben zich hiervoor hard gemaakt. Omdat een grote groep ondernemers niet in aanmerking komt voor andere steunmaatregelen, zoals TVL-regeling.

SoloPartners is één van de oprichters van VZN. We zijn blij dat de oproepen tot ruimere steunmaatregelen, met name voor zzp’ers, succes hebben gehad. Tegelijkertijd stelt VZN terecht dat het kabinet er hiermee nog niet is. Een regeling voor alle zelfstandig ondernemers die niet voor TVL in aanmerking komen, en dat zijn alle ondernemers zonder zelfstandige bedrijfsingang, is nog steeds dringend gewenst. Door de eis van die ingang valt het merendeel van de zzp’ers, dus ook de zzp’ers in de zorg, buiten de boot waar het de steunmaatregelen betreft. Doordat niet alleen starters zijn getroffen gedurende de laatste lockdown en bijkomende maatregelen maar ook veel andere ondernemers zwaar gedupeerd zijn, is het hard nodig dat deze groep ondersteuning krijgt.

Met VZN vraagt SoloPartners zich af hoe lang die extra steun nog op zich laat wachten.